Tore Tom Denys & Philippe Thuriot

TORE TOM DENYS & PHILIPPE THURIOT

CONTACT


Arend Cocquyt
arend@cunaemanagement.be

TORE TOM DENYS & PHILIPPE THURIOT


Accordeonist en muzikale duizendpoot Philippe Thuriot en Tenor Tore Tom Denys ontmoetten elkaar op het festival van Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Crete Senesi in Toscane. Ze ontdekten bij elkaar onmiddelijk de liefde voor muziek en het samen spelen. Zo ontstond dit nieuwe project. 


Als wij niet naar Italië kunnen reizen, brengen zij Italië naar ons. Ze brengen muziek van Claudio Monteverdi en tijdgenoten zoals Frescobaldi, Kapsberger en Merula, maar ook Italiaanse volksmuziek en Napolitaanse smartlappen. 


TORE TOM DENYS


Tore Tom Denys voelt al zolang hij zich herinnert een passie voor muziek en zang. Op familiefeesten was hij de entertainer die op tafel gitaar speelde en met veel plezier zangers imiteerde. “ Ik wist al heel vroeg dat ik muziek wilde doen. Mijn moeder zegt dat ze mij ook altijd hoorde zingen in huis.”


Tore volgde trompet aan de muziekschool en vervolledigde zijn opleiding aan de conservatoria van Gent en Antwerpen. Ondertussen bleef zang hem echter aantrekken. Hij toerde nog tijdens zijn studie met het World Youth Choir en ging zang studeren aan het conservatorium van Wenen. Tore werd lid van het Arnold Schönberg Chor en het koor van de Weense staatsopera. Als tenor kon hij zijn interesse voor oude muziek en polyfonie verder uitdiepen binnen het Belgische Capilla Flamenca.


Sinds 2004 gaat de meeste tijd echter naar het ensemble dat hij zelf oprichtte, Cinquecento. Daarmee wil Tore de renaissancemuziek uit de bibliotheken halen. Vanuit Wenen trekken ze de wereld rond voor concerten en festivals binnen de unieke tak van de historische muziek.
Nu komt er een tweede ensemble bij, Dionysos, dat vooral wil focussen op de ontsluiting van het muzikale erfgoed van Adriaen Willaert, kapelmeester in Venetië, grootmeester van de polyfonie en dorpsgenoot van Tore Tom Denys uit Roeselare.

PHILIPPE THURIOT


Philippe Thuriot werd van jongs af in het café van zijn ouders ondergedompeld in muziek, gespeeld door
zijn nonkels: Le Bal Musette. Hier ontstond zijn liefde voor accordeon.


Na een omweg via viool en
klarinet eindigde hij uiteindelijk toch weer bij zijn eerste grote passie, en studeerde hij af aan het
Koninklijk Muziekconservatorium van Kopenhagen bij Mogens Ellegaard. Ondertussen is hij reeds meer
dan 25 jaar actief op het internationale podiumgebeuren.


Hij werkte mee aan de dansvoorstellingen La Tristeza Complice (1996) en Pitié (2008) van het internationale dansgezelschap “Les Ballets C De la B” van Alain Platel, wat resulteerde in wereldtour doorheen Europa, USA, Brazilië en Congo.

Hij speelde concerten met grote meesters uit de
internationale jazzscène waaronder Steve Houben, Charles Loos, Aka Moon, Tcha Limberger, Ellery
Eskelin, René Lussier, Marc Feldman en Uri Caine.


Ook werd hij gevraagd om te spelen in kamermuziek en/of orkestverband met ensembles zoals

BRT filharmonie, Oxalys, Het Collectief (compositie en directie Reinbert De Leeuw, Johannes Schöllhorn), Il Gardellino ( olv. Marcel Ponseele), Ictus, Klangforum Wien met de wereldcreatie van de Opera Pinocchio van P. Boesmans/J. Pommerat in Aix-en Provence, Brussel (De Munt), Dijon en Bordeaux.


In 2015 nam hij de Goldbergvariaties van J.S. Bach op voor het label Warner Classics/Klara. Deze
opname werd internationaal zeer lovend onthaald.

Met dit programma trad hij op tal van internationale
festivals op, waaronder “Bachcelona” in Barcelona en “Collegium Vocale Crete Senesi” (het jaarlijks muziekfestival onder de artistieke directie van Philippe Herreweghe in Toscane). Hij herwerkte deze Goldbergvariaties ook zelf voor de dansvoorstelling “Sehnsucht” van Koen Augustijnen en het Staatstheater van Mainz.


Hij is als musicus niet onder te brengen in één vakje, zijn muzikale interesses reiken van jazz en improvisatie tot klassiek.

Een muzikale duizendpoot, die ook moeiteloos schakelt tussen musette en tango. Hij wil zich niet beperken tot 1 muziekstijl, want hij put ontzettend veel inspiratie uit het
gevarieerd menu aan stijlen waarin hij thuis is, en dit maakt Philippe tot wie hij is als muzikant.